Overleven in China

2 mei 2015 - Chengdu, China

We waren gebleven in Ninh Binh, waar we eindelijk weer onze backpacks terug hadden! Na een verschrikkelijke nachtbus hebben we eerst wat bij geslapen in het hotel.  Daarna nog een beetje de omgeving verkend en heerlijk gegeten bij een restaurantje tegenover ons hotel. De ochtend erop hebben weer scootertjes gehuurd zodat we de bezienswaardigheden in de omgeving konden bezoeken. We zijn begonnen met een boottochtje over een rivier tussen heel mooi landschap. Degene die het bootje vaart doet dat mij zijn voeten, echt heel grappig om te zien. Daarna zijn we doorgereden naar een tempel op een berg. De tempel vonden we niet zo interessant. De route naar de top van de berg die niet zo makkelijk te beklimmen was, was wat leuker. Wij waren dan ook erg trots dat we de top hadden bereikt op onze slippers. Toen we weer veilig beneden waren hebben we weer onze scooters gepakt en zijn naar een andere berg toe gereden. Hier was een trap, dus deze berg was gelukkig makkelijker te beklimmen dan de vorige. Minder zwaar was t niet, met 34 graden. Bij beide bergen hadden we een prachtig uitzicht, zeker de moeite waard! Na deze intensieve dag niet meer veel gedaan en dag erna zijn we met de trein vertrokken naar Hanoi.

We hadden een heel goedkoop en relaxed hostel gevonden in Hanoi, met iedere avond een uur gratis bier! De tweede dag zijn we een beetje de stad gaan verkennen en zagen we dat het verkeer net zo’n chaos is als in Ho Chi Min City. ’s Avonds nog pizza gegeten bij ons favoriete restaurant in Hanoi en daarna gebruik gemaakt van het happy hour bij het hostel. Daar hele leuke mensen leren kennen waarmee we nog de stad in zijn gegaan om wat te drinken. Met een kleine kater opgestaan en de wandelroute gelopen die in lonely  planet stond aangegeven. Alleen bleek al snel dat die route helemaal niet zo interessant was dus besloten we maar om schoenen te gaan kopen. Daarna weer gegeten bij ons favoriete restaurant en vroeg naar bed gegaan, want de dag erna begonnen we aan de Halong Bay Tour. We hadden deze via het hostel geboekt dus we zaten met allemaal jongeren op de boot. We hadden er voor gekozen om de twee dagen tour te doen,omdat we gehoord hadden dat je dan wel genoeg had gezien. We kunnen echt iedereen aanraden om dit te doen. Het is echt prachtig om in die omgeving te varen en we mochten ook nog een stuk varen in een kajak. De bemanning van de boot gooide rond zonsondergang de ankers los en kregen we een prachtige zonsondergang te zien vanaf de boot. Hierna werd het eten geserveerd en dat was lekker en vooral heel veel! Omdat we op een party cruise zaten werden er ’s avonds allerlei drankspellen gedaan. Heel gezellig en ook heel veel leuke nieuwe mensen leren kennen. We hebben wat Zweeds geleerd, bevestigd dat Britten echt veel kunnen zuipen en een Canadees en twee Britten geleerd hoe ze Uno moeten spelen. Tweede dag kregen we nog een cursus hoe je loempia’s moet vouwen en hebben we nog geluncht op de boot. Hierna zijn we weer terug gebracht naar Hanoi. Hier hebben we even wat gegeten bij een lokaal restaurantje en de nachtbus gepakt naar Sapa.

We kwamen al rond 5 uur ’s ochtends aan in Sapa, maar de bus bleef nog even twee uur op bestemming staan om iedereen verder te laten slapen haha. Eenmaal uit de bus hebben we een  hotel gevonden en meteen een tour geboekt door bergen van Sapa. Heel erg prachtig! Sapa staat bekend om de rijstvelden  op de bergen. De gids die erbij was vertelde ook over de verschillende soorten groenten en fruit die ze er verbouwen. Ook nog langs lokale dorpjes gekomen waarbij de mensen nog hun ouderwetse klederdracht dragen. Het was echt super mooi om te zien. Na deze intensieve hiking door de bergen hebben we een restaurantje gezocht. Waar we nog heerlijke chocolademousse als toetje hebben gegeten en daarna op tijd naar bed gegaan. De volgende dag vertrokken we namelijk naar China!

Het hotel had voor ons een busje geregeld naar de grens, dit verliep allemaal prima. Bij de grensovergang werden we vriendelijk geholpen door het personeel daar en kwamen we zonder problemen het land in. Meteen na de eerste stap in China wilden er al mensen met ons op de foto en dat gebeurt nogal vaak hier. Maar toen werden we in het diepe gegooid. We waren gewaarschuwd dat niemand Engels spreekt en dat moeilijk is voor een backpacker om zich te redden. Dat is dus ook zo! We hadden van te voren gelezen dat er een bus vanuit de grens naar Kunming gaat. Helaas konden we deze niet vinden en mensen vertelden ons ook dat er geen bus reed. Dus gingen we maar eerst op zoek naar een bank om te pinnen. Heel veel automaten pakte onze kaarten niet en toen we er eindelijk een gevonden hadden was de machine leeg, waardoor alleen Nicole wat geld had. De medewerker van de bank kon een beetje Engels en hij vertelde ons dat we de trein moesten pakken naar Kunming. Dus wij hebben een taxi geregeld die ons naar een treinstation bracht, met hulp van de vertaal app van Nicole. Op het treinstation aangekomen blijkt dat de trein pas 4 uur later vertrekt. In China is het dan ook zo dat je niet het station op mag, als er geen treinen rijden. We hebben dus lekker 4 uur voor de deur gewacht. ‘Gelukkig’ duurde de treinreis daarna maar 6 uur en waren we uiteindelijk pas rond 23.00 uur in Kunming. Daar moesten we nog op zoek naar een hotel, wat ook niet echt gemakkelijk was. Heel veel mensen snappen je niet als je ze vraagt of ze nog een kamer vrij hebben en zeggen dan maar gewoon nee. Na een uur wandelen hadden we er een gevonden voor een redelijk dure prijs. Vanaf toen hadden we besloten om de hostels van te voren te boeken en niet meer te gaan zoeken.  De volgende ochtend hebben we een goedkoper hostel gevonden en zijn we met de taxi daar naar toe gebracht. We hadden alleen niet door dat het zo goedkoop was, omdat het helemaal buiten de stad lag. We waren dus beland in een dorpje buiten de stad. Daarentegen waren er wel hele aardige mensen in het hostel. Er was een jongen die er werkte en een andere gast van het hostel, die heel goed engels konden. We zijn met de lokale bus naar een bank in de stad toe gegaan om wat geld te pinnen, omdat er dichterbij geen automaten waren die werkten met onze passen. Daarna hebben we typisch Chinees meegegeten in het hostel. Een hele ervaring, maar wel lekker. Vanaf Kunming wilden we naar Chengdu gaan, maar hadden nog geen plan hoe we daar kwamen. Een Chinese man die goed Engels kon en ook in het hostel sliep, had ons verteld dat we eerst naar Dali moesten gaan, daarna naar Lijiang en vanuit daar naar Chengdu. Ze hadden daar blijkbaar hele mooie oude stadscentra. Het leek ons wel een prima idee, omdat we er toch de tijd voor hadden. En toen gingen we slapen op de hardste bedden die we tot nu toe gehad hebben. Ze waren hier blijkbaar vergeten om een matras op het bed  te leggen en hadden in plaats daarvan gewoon een deken op de houten onderplank gelegd… Nicole heeft de nacht dus doorgebracht op de bank die in de kamer stond, die lag een stuk zachter! Tom heeft de nacht op deze heerlijke houten plank door gebracht.

De volgende ochtend hebben we de trein gepakt naar Dali. Het blijkt dat treinreizen hier het goedkoopst is dus daar zullen we veel gebruik van maken. We hadden vanuit het hostel een papiertje mee gekregen met allerlei Chinese tekens zodat we ons zouden redden als we mensen de weg gingen vragen. Eenmaal in Dali aangekomen hebben we de bus gepakt naar het oude centrum en daar hebben we nog 1,5 uur gezocht naar ons hostel. We hadden al veel mensen gevraagd en iedereen wees ons een andere kant op. Uiteindelijk riep Tom tegen willekeurige voorbijgangers: Do you speak English? Er reageerde drie meiden die voor ons het hostel hebben gebeld en zijn toen opgehaald door iemand van het hostel. Hier hadden we een hele mooie kamer en een normaal toilet! Ze hebben in China namelijk bijna overal een squad wc, zoals wij ze noemen. Dat is dus een wc waar je boven moet hangen, even ter verduidelijking! We hebben twee nachten geslapen in Dali waarbij we een dag vooral hebben gebruikt om de verdere reis te plannen en alle hostels te boeken. Het oude stadscentrum is heel mooi, met hele mooie poorten aan iedere kant, maar ook heel erg toeristisch. Maar dan vooral Chinese toeristen. Vanuit Dali zijn we met de trein naar Lijiang gereisd. Het hostel was dit keer heel makkelijk te vinden, omdat de eigenaar overal pijlen op muren had neergezet welke kant we op moesten. Ook Lijiang heeft een mooi oud stadscentrum maar hier zijn nog meer toeristen dan in Dali. Het is eigenlijk beetje jammer want het maakt het een stuk minder leuk. De tweede dag gingen we naar het trein ticket kantoortje, zodat we al onze trein tickets al konden kopen voor de verdere reis. Helaas kregen we hier een tegenvaller. Alle treinen vanuit Chengdu naar Xi’an zaten al vol. We hebben toen maar besloten om Xi’an over te slaan en te vliegen van Chengdu meteen naar Beijing. ’s Avonds had de eigenaar van het hostel voor iedereen gekookt en dat was echt heerlijk eten. Zolang je weet wat je eet in China is het prima, maar ze eten hier zoveel rare dingen, dat je bijna niks durft te proberen. In de meeste restaurants staat niks in het Engels op de kaart, dus je hebt ook geen idee wat je besteld.

Na een 25 uur lange reis waren we gearriveerd in Chengdu. Eerst 7 uur met de bus, daarna een paar uur wachten op de trein en dan nog 13 uur met de trein. Om het nog erger te maken hadden we zitplaatsen in de nachttrein. We kunnen wel zeggen dat het een horror reis was. Maar we hebben het overleefd en toen we ’s morgens aankwamen in het hostel zijn we eerst heel lang gaan slapen. Daarna hebben we gegeten bij een typisch restaurant voor deze stad. Chengdu staat namelijk bekend om de Hotpot. Het is een soort van fondue maar dan in plaats van bouillon een vloeibare substantie met heeeeel veel pepers er in.  Je doet er allerlei vlees en groenten in en dan eet je het op. Het was te pittig voor Tom, maar Nicole vond het heerlijk. Het was een hele ervaring om mee te maken, ook omdat de menu kaart alleen in het Chinees was. Dus kregen we een kijkje in de keuken om aan te wijzen wat we wilden.

Eergisteren zijn we naar het Panda breeding and research center(panda park) geweest. Heeeeel erg schattig en leuk om te zien. Het zijn echt hele leuke beesten, vooral als ze eten, wat ze eigenlijk de hele dag doen. In dit park hadden ze reuzen panda’s en rode panda’s. Bij de rode panda’s kon je gewoon tussen lopen dus die zag je van heel dichtbij. Daarna nog naar de opera geweest. Het was eigenlijk niet echte een opera maar een Chinese cultuur voorstelling. Heel interessant om te mee te maken en ook wel erg grappig

Gisteren hebben we een beetje door de stad gewandeld en vandaag gevlogen naar Beijing. Het is nu echt wel aftellen. Nog maar 5 dagen en dan zijn we weer in Nederland!

Tot later!

P.S. meer foto's zullen we er later op zetten, als we weer terug zijn in Nederland, waar we fatsoenlijk internet hebben!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marja Verstappen:
    2 mei 2015
    Mooi verhaal gelezen. Ik hoop dat deze stad Beijing voor jullie nog net zo mooi en leuk is als de rest van jullie vakantie is geweest.
    Donderdag zijn jullie weer thuis. Hoop dat het weer mooi blijft dus dan kun je verder genieten. Groetjes en tot donderdag.
    Jos en Marja
  2. Ellen:
    Hoi Tom en Nicole,

Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Alvast een hele goede terugreis.

Ellen
  3. Henny faessen:
    2 mei 2015
    Weer mooi reisverhaal, goede terug reis gewenst, en wel thuis gr elly en henny