Dat was Cambodja!

29 maart 2015 - Thốt Nốt, Vietnam

Hoi allemaal,

Phnom Penh was heel erg indrukwekkend. We zijn er 3 nachten geweest en hebben veel geleerd over de geschiedenis van Cambodja. We hadden een guesthouse dicht bij de rivier dus de eerste avond hebben we een stuk gewandeld langs de rivier. De tweede dag gingen we het Grand Palace bezoeken, we waren rustig opgestaan en rond 11 uur bij het paleis. Bleek dat het van 11 tot 2 gesloten is, dus besloten we maar om een massage te nemen en wat te chillen in ons guesthouse. Helaas was het bezoeken van het Grand Palace niet echt de moeite waard. We hebben in ieder geval vele mooiere dingen gezien tijdens deze reis. Naast ons guesthouse lag een bioscoop en we hadden het er al super vaak over gehad om een keertje naar de film te gaan. Dus besloten we om een filmavondje te plannen. Je kon namelijk met 1 kaartje de hele dag alle films kijken die draaide. We hebben twee films gekeken. Eentje ging over een Engels stel dat naar Frankrijk verhuist en daarbij van alles gebeurt. Het was niet zo'n interessante film, maar op zich wel leuk om te kijken. Oh ja klein detail, ze hadden bedden in deze bios! Dus wij vonden het wel relax. De andere film ging over de killing fields van Cambodja. Hier werd een Amerikaanse journalist/fotograaf gevolgd tijdens de periode van de Rode Khmer. Daarnaast lieten ze zien hoe het er aan toe ging bij de Rode Khmer als je gevangen genomen werd. Heel heftig om te zien wat er allemaal gebeurd is in die tijd. We wilden deze film zien omdat we de dag erna ook een Killing Field vlakbij Phnom Penh zijn gaan bezoeken. Eerst zijn we naar het Genocide Museum geweest. Dit was een martelgevangenis in de tijd van de Rode Khmer (1975-1979) In deze gevangenis zijn echt de meest verschrikkelijke dingen gebeurd met mensen, waarbij er vaak geen reden was voor de martelingen. Heel heftig om te beseffen als je daar rond loopt. Na dit bezoek zijn we naar een Killing Field gebracht. We kregen een koptelefoon met een Nederlandstalige gids. Een Killing Field is zoals de naam al zegt dus gewoon een plaats waar mensen vermoord werden. Mensen werden hier naar toe gebracht, maar wisten niet wat er ging gebeuren. Ze werden op de meest gruwelijke manieren vermoord, ook kinderen! Ook weer heel heftig om te beseffen wat er in die tijd gebeurt is.

Na Phnom Penh zijn we doorgegaan naar Koh Rong. Dit is een eiland helemaal in het zuiden van Cambodja. We hadden hier heel veel verhalen over gelezen en over gehoord. We dachten dat het een niet zo toeristisch eiland was, waar niet veel te beleven is. Maar uiteindelijk aangekomen op het eiland bleek het beetje anders. Het is namelijk in de afgelopen jaren heel erg bekend geworden en dus ook gegroeid met het aantal hostels en resorts. Toch hebben we een week op dit eiland doorgebracht omdat we het super chill vonden. Er zijn namelijk meerdere stranden op het eiland. We hebben eerst 4 nachten doorgebracht op het wat drukkere strand. We hadden hier Adriaan en Hugo weer gezien en ook nog twee andere leuke Nederlandse meiden ontmoet. We hebben ook een boot trip gedaan. We gingen daarbij eerst een stuk varen en mochten we snorkelen. Dit viel heel erg tegen want er was niet veel te zien onderwater haha. Daarna gingen we een stuk verder de oceaan op en gingen we vissen. Tom had het al vrij snel opgegeven omdat hij hier geen geduld voor heeft en zo'n vis vies vind om vast te houden en Nicole had helaas niks gevangen. Daarna gingen we naar 'Long Beach'. Dit is een heel lang strand :p Hier hebben we eten gekregen en de zonsondergang gekeken, daarna was het donker en gingen we naar het lichtgevende plankton. Dit was zo ongelofelijk mooi om te zien. We stopten ergens midden op de oceaan en toen zei de gids, spring er maar in. Iedereen keek in het water en zag helemaal niks dus we geloofden hem niet. Maar een jongen sprong er toch in en begon helemaal een soort van te gloeien. Zo vet om te zien! Dus toen sprong iedereen het water in. Er komen een soort van lichtgevende puntjes om je lichaam als je beweegt in het water. De volgende dag zijn we vertrokken naar een ander strand op het eiland. Dit was een rustig strand waar niet zo veel toerisme is en niet zo veel te beleven. Hier hebben we heerlijk genoten en vooral 3 dagen niks gedaan. We zaten in een mooie bungalow aan de zee. Het was heerlijk om even onze rust te pakken en te zonnen op ons privé strand.

Na een week op het eiland waren we weer helemaal opgeladen om verder te gaan met onze reis. We zitten nu trouwens ook al over de helft! We zijn een nacht in Sihounakville geweest, waar we een heel erg vies guesthouse hadden uitgekozen. Toen maar besloten hebben om de nacht feestend door te komen in plaats van in ons bed. Daarna zijn we vertrokken naar Kep waar we ook een nacht zijn geweest. Dit was een tussenstop omdat we vandaag pas Vietnam in mogen met ons visum. Op dit moment zitten we in de bus naar Ho Chi Min City.(Ja we hebben wifi in de bus haha) We hadden nog wat probleempjes bij de grensovergang, omdat we een verkeerde categorie op ons visum hadden staan, maar gelukkig niks extra's hoeven te betalen.

Een nieuw land met weer nieuwe avonturen. We zijn zo erg benieuwd naar dit land en vooral het eten! Jullie horen weer snel van ons, tot later!

Foto's zullen we later uploaden!

1. Mirjam:
    29 maart 2015
    Jaaaaaa, het aftellen is begonnen
    Veel plezier nog
  2. Riet en Jan:
    29 maart 2015
    Hoi Nicole en Tom, het is steeds weer uitkijken naar jullie reisverslagen, fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken, iets om nooit meer te vergeten. nou mogen wij hier ook niet klagen maar als ik lees dat jullie niks doen als aan 't strand liggen en zwemmen bij heerlijke temperaturen dan denk ik hadden wij maar half zo'n mooi weer. Maar plm. 10 graden, veel regen en harde wind heeft ook wel wat. Dus jullie zitten nou in Vietnam, moet je eens van die kleine loempia's eten, lekker!!!! (grapje) Wat gaat de tijd snel he, zitten jullie al op de helft, Riet en ik hopen dat jullie de tweede helft net zo beleven als de eerste en nog veel mooie dingen mogen zien en meemaken en nog een mooie tijd hebben daar. Kiek good oet en let good op wa. Tot de volgende kier. Groeten Riet en Jan.
  3. Fam. van Well:
    1 april 2015
    Wat een leuk avontuur daar in het water! Gék zeg! Heel veel plezier in Vietnam!! Nog een dikke maand genieten!!