Van Thailand naar Laos!

4 maart 2015 - Vientiane, Laos

Hoi allemaal,

Diarree, overgeven, misselijk, hele dag in bed liggen. Bluhh wat voelden we ons klote.

We waren dus vanuit Pai vertrokken met een busje naar Chiang Khong. Dit was voor Tom de ergste busrit tot nu toe. Hij heeft twee keer moeten overgeven in een plastic zak en voelde zich totaal niet lekker. Eerst dachten we dat het wagenziek was doordat we in de bergen reden en een chauffeur hadden die zijn rijbewijs bij een pakje boter had gekregen. Maar toen we ’s nachts gearriveerd waren in het meest ranzige hostel, moest Nicole ook overgeven. We kamen tot de conclusie dat we iets verkeerds gegeten hadden die dag. We hebben beide die nacht niet kunnen slapen, Tom heeft de hele nacht overgeven en Nicole had diarree. De volgende morgen snel op zoek naar een goed guesthouse zodat we daar de hele dag in bed konden liggen. Maar omdat we wel verder wilden met onze reis naar Laos, hebben we meteen een reis geboekt om de dag erna met de slowboat te vertrekken. Gelukkig werden we de volgende ochtend wakker en voelde we ons beide al een stuk beter! Het duurde twee dagen om naar Luang Prabang in Laos te gaan. Op de eerste dag hadden we twee leuke, spontane Nederlands meiden ontmoet. Voordat we op de boot gingen moesten we nog ons visum regelen aan de grens van Laos. Dit was een heel spektakel. Eerst een uur in de rij gestaan bij de eerste balie, daar geef je dan je paspoort en wat formulieren af. Daarnaast is de tweede balie waar je moet betalen. Ze hebben daar een geweldig systeem: een man gaat uit het loket hangen met een paspoort in zijn hand en iedereen die in de menigte staat moet dan kijken of het je paspoort is. Te grappig! Toen 6 uur op de boot gezeten en in een dorpje beland waar we een slaapplek moesten vinden voor die nacht. Toen we ’s avonds op zoek gingen naar een restaurantje kwamen we die Nederlandse meiden weer  tegen en zijn we samen met hun gaan eten. Zij kenden al wat meer mensen van de boot waar we toen bij zijn gaan zitten. Uiteindelijk een super gezellige avond gehad, we zijn met hen op een festival in het dorpje geweest, waar eigenlijk alleen mensen uit Laos waren, leuke dansjes geleerd en de locals kwamen ook echt met ons dansen, erg leuk om eens mee te maken!

Dag twee op de boot duurde 8 uur maar we hadden veel betere plaatsen, dus de tocht ging een stuk sneller. Bij aankomst in Luang Prabang hebben we met die hele groep gezocht naar een hostel. De groep bestond uit de twee Nederlandse meiden, een Duits stelletje, een Belg, twee Franse meiden en een Hongaar. We zijn 3 nachten in Luang Prabang gebleven met deze groep. De tweede dag zijn we naar een super mooie waterval geweest een stukje buiten de stad. Lekker gezwommen in het super blauwe water en watermeloen gegeten. De dag erna niet veel gedaan, Nicole is in de vroege ochtend opgestaan om te gaan kijken naar monniken die door de straten liepen om offers op te halen. Verder  met z’n alle een beetje gechilled bij een restaurantje aan de Mekong. De franse meiden zijn die avond vertrokken naar hun volgende bestemming en hebben de groep dus verlaten.

De volgende ochtend zijn we met de Nederlandse meiden, het Duitse stelletje en de Belg verder gereisd naar Vang Vieng, een plaatsje onder Luang Prabang. De busreis was ook al een verhaal opzich. We hadden de VIP bus geboekt, maar er was niet echt veel VIP aan de bus. Hij was 80 jaar oud ofzo, een interieur uit een oostblokland en de achterdeur sloot niet meer goed doordat de rubbers helemaal los hingen. De wegen zijn hier zo goed, dat we onderweg ook nog een klapband hebben gehad. Wij zaten precies boven de band die klapte, dus dat ging best hard. We hebben toen een uur stil gestaan ergens op een berg, geluk bij een ongeluk was er een dorpje in de buurt. Dus zijn we even gaan kijken hoe die mensen er leven, was heel interessant om te zien. Een paar uur later dan gepland kwamen we dus aan in Vang Vieng, we zijn er onderhand wel aan gewend dat alles hier langer duurt dan gepland. Met zijn allen weer op zoek naar een hostel en eentje gevonden voor €3,- per nacht. Vang Vieng is een echt uitgaansdorp dus dat hebben we ook maar even geprobeerd. De eerste avond was Tom thuis gebleven omdat hij zich nog steeds niet goed voelde, wat waarschijnlijk komt door de malaria tabletten. Nicole heeft een super gezellige avond gehad met de Nederlandse meiden. De volgende ochtend moesten we al vroeg vertrekken want we hadden een excursie geboekt. ’s Morgens gingen we naar een grot toe, waarbij we op zo’n rubberen band zaten. Het was echt super donker, maar was echt heel gaaf om te doen, de gids was ook heel grappig. Daarna hadden we en lunch en gingen we tuben. Dat is dus weer op zo’n rubberen band maar dan op de rivier de hele dag. Er liggen allerlei barretjes langs de kant die je naar de kant trekken en waar je een drankje kan doen. Echt heel tof. Daarna zijn we nog met zijn allen op stap geweest. Gisteren zijn de Nederlandse meiden en de Belg weer gaan tuben maar wij hadden niet zo’n zin om dit nog een keer te doen, dus hebben we lekker gechilled aan het water met het Duitse stelletje. Vandaag verder naar het zuiden gegaan, de hoofdstad van Laos: Vientiane. Dit zal alleen een tussenstop zijn omdat er niet zoveel te doen is. Morgen reizen we weer verder zuidwaarts, namelijk naar Pakse. Het is wel raar om weer met zijn tweeën verder te reizen. We zijn benieuwd wat er nog meer te zien is in Laos. Tot nu toe is het een erg mooi land, maar is er wel te zien dat er nog veel mensen arm zijn.

Hier laten we het voor nu weer bij, tot later!

1. Tom:
    4 maart 2015
    Leuk verhaal, enjoy enjoy enjoy! Armoede is overal. Europa, Afrika, Azië... Doe je niks tegen. En jammer van de censuur.

Tot de volgende keer xx
  2. Carla van den Berg:
    hoi luitjes
    Ik geniet van jullie verhalen.
    Jammer dat jullie ziek zijn geweest, blij dat het weer beter gaat.
    Geniet en stuur heel veel verhalen.
    Kan ik lekker mee genieten.
    Heel veel plezier
  3. Silvia schoofs:
    4 maart 2015
    hoi luitjes, wat jammer dat jullie ziek zijn geweest...maar wel fijn dat het weer vlug over was... Geniet van alle mooie momenten...veel plezier en ik blijf jullie volgen xxx
  4. Ellen:
    Hoi Tom en Nicole,

Tjonge dat valt allemaal niet mee, blij dt jullie daar geen foto;s van hebben. Leuke groep mensen waar jullie mee hebben opgetrokken, gezellig toch. Tom, jij boft maar met al die meiden om je heen. Ha

Groetjes Ellen vanoet Gebrook waar het regent, hagelt, sneeuwt, waait en af en toe flitst.
  5. Marja Verstappen:
    5 maart 2015
    Jullie maken veel mee. Geweldige foto's en een mooi verslag. Zorg dat je niet meer ziek wordt. Dat is toch een beetje lastig als je aan het reizen bent. Groetjes Jos en Marja
  6. Mirjam:
    11 maart 2015
    Het wordt weer tijd voor een volgend verslag. Ik ben erg benieuwd wat jullie afgelopen week hebben meegemaakt