Chang Mai, ups en downs

22 februari 2015 - Tambon Wiang Tai, Thailand

Hoi allemaal!

Zoals de titel al zegt was dit een week van ups en downs. We hebben onder andere een super vette tocht gemaakt door de jungle van 3 dagen, maar helaas heb ik (Tom) ook te horen gekregen dat mijn opa is overleden. Ik wil ook via deze weg de hele familie Theunis veel sterkte wensen komende dagen. Ik denk aan jullie!!!

Vorige week zondag zijn we dus met de nachttrein gearriveerd in Chang Mai. De nachttrein was eigenlijk prima te doen, we hebben allebei goed geslapen, alleen was het erg koud door de airco. We hadden van te voren in Bangkok al een hostel geboekt bij een toeristenbureau, omdat het erg druk zou zijn in Chang Mai, vanwege het chinees nieuwjaar. Dus werden we bij het treinstation opgehaald en naar ons hostel gebracht. Het idee was om eerst een paar dagen in Chang Mai te blijven en dan een trekkingstocht te doen. Maar we hebben onze planning aangepast en hebben we eerst een nacht in het hostel geslapen en werden we de dag erop om 9.30 uur opgehaald voor onze trekkingstocht door de jungle. Dit was een van de vetste dingen die we hebben meegemaakt tot nu toe! We begonnen de dag met een lunch ergens bij een rivier, waarbij we een beetje kennis gemaakt hebben met de groep. We waren in totaal met 16 mensen, een paar Duitsers, Koreanen, Australiërs en wat Fransen. Het was een hele gezellige groep. Na de lunch begonnen we aan de tocht richting de top van een berg. Na deze 3 uur durende (best wel zware) tocht kwamen we aan bij een dorpje boven op de berg. Dit was onze eerste overnachtingsplaats. Het uitzicht vanaf onze hut was niet te beschrijven mooi!! Er was een gemeenschappelijke slaapruimte met matrasjes die heel hard waren. Ook was er een soort van woonkamer, buitenterras en keukentje. Op het buitenterras had je dus prachtig uitzicht over de bergen en hebben we een van de mooiste zonsondergangen gezien! (zie foto's) Nicole heeft nog mee geholpen met koken en daarna gingen we met zijn allen eten. Daarna kwamen de kindjes van het dorp nog liedjes zingen, wat echt super schattig was en nog wat biertjes gedronken met groep. De dag erna moesten wij ons splitsen van de groep, omdat de rest allemaal maar twee dagen hadden geboekt en wij dus drie. We gingen dus alleen op pad met Noom, onze gids. We kregen een soort van privé tour door de jungle, wat echt super leuk was! We zijn vooral watervallen gaan bezoeken en hebben daar wat gezwommen in ijskoud water. Ook had Noom van te voren een lunch klaargemaakt en in bananenbladeren gewikkeld om mee te nemen voor onderweg. Dit hebben we opgegeten bij de eerste waterval, maar we hadden natuurlijk geen bestek. Noom heeft toen ter plekke voor ons chopsticks gemaakt van bamboe! Bij de laatste waterval vond Noom het wel een goed idee om te gaan vissen. Hij had een soort van bommetjes die ontplofte onder water. De visjes waren daardoor minder actief en zwommen dus minder hard weg als je ze met de handen probeerde te vangen. Toch was dit nog steeds best een uitdaging! Nicole heeft ze allemaal gevangen en Tom heeft ze toen gebakken boven een kampvuurtje. Na een paar uur wandelen kwamen we aan bij ons tweede overnachtingsplaats, die dus echt midden in de jungle was. Hier waren we maar met 5 personen: Noom, een man en een vrouw die eigenaar waren van het kampje en vanuit hun eigen dorp speciaal voor gasten hier naar toe komen en wij twee. Toen het donker was vroeg Noom of we zin hadden om te gaan nachtvissen (het was pas half 9 haha) maar dat leek ons wel grappig. Dus gingen we met stokken, als een soort van speren,  en onze zaklampen op pad. Helaas niks gevonden! De dag erop waren we al vroeg wakker omdat het heel erg koud was 's nachts. We hebben allebei met 4 dekens over ons heen geslapen. Na rustig opstarten en ontbijten zijn we toen weer verder gewandeld naar het wildwaterraften. Dit was alleen niet zo wild zoals het klinkt omdat het hier erg droog is in deze maanden en het water in de rivier dus best rustig stroomt. Één keer is de boot op z'n zij geklapt, waardoor iedereen uit de boot viel behalve de gids en... Nicole! Vervolgens zijn we naar ons hostel gebracht. Hier hebben we nog 4 nachten geslapen en nog vele tempels van Chang Mai bezocht.

Van 18 tot 20 februari werd er Chinees nieuwjaar gevierd, onder andere ook in Chiang Mai. Hier zijn wij 19 februari natuurlijk ook gaan kijken. Chinatown in Chiang Mai was veranderd in een grote markt met in alle straten veel eten, kleren en optredens. Hier hebben we bij verschillende kraampjes van het eten mogen genieten en hebben we naar optredens gekeken. Één van deze optredens was de slechtste goochelshow die we ooit hebben gezien. De beste man had een cape om waar hij duidelijk alle attributen etc. achter verstopte en er waren zeer weinig trucs die we niet konden verklaren. Aan het einde van de avond kwam er ook nog een show met een draak, zoals we die kennen van de chinezen.Op dit optreden hebben we wel 2 uur moeten wachten, maar het was het waard.

Ook zijn we zaterdag nog naar een zwembad geweest, omdat we zin hadden om een dagje te chillen. Dit was best een hele ervaring, omdat er heel veel regeltjes zijn waar je je aan moet houden. Zo mocht je niet je tas meenemen, moest Nicole haar haren vast, mocht je niet je slippers mee en ga zo maar door... Vanmorgen zijn we vertrokken naar Pai. Dit is een soort dorp, echt heel sfeervol. Hier zullen we een nachtje blijven. Morgen vertrekken we met een busje naar Chiang Khong en vanuit daar gaan we met de slowboat de grens over naar Laos. Een nieuw land met nieuwe ervaringen! We hebben er zin in!

Tot later!

1. Elly Theunis:
    22 februari 2015
    Jullie maken echt veel mee. Geniet ervan. Het leven bij jullie is nu echt even helemaal anders. Primitief, een met de natuur, stilte en drukte wisselen elkaar af. Allemaal heel bijzonder dus. Kijk weer uit naar jullie volgend verhaal. Liefs Elly
  2. Melanie van Mil:
    22 februari 2015
    Wat super mooi! Geweldig wat jullie meemaken! Ziet er top uit!! Geniet van jullie avonturen, dan doen wij dat ook!! Kijk uit naar jullie volgend verhaal!!

Liefs uit Oeldere!!
  3. Jinke:
    Hoi Tom en Nicole,
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier in Laos en jullie andere bestemmingen. Vergeet niet te genieten, sterkte Tom met het verlies, en kom maar weer heelhuids thuis!
    Houdoe
    Jinx
  4. Mirjam:
    22 februari 2015
    Tom en Nicole, wat maken jullie veeeeeel mee.
    En Tom wij denken ook heeeel veeeel aan jou
  5. Marja Verstappen:
    Hallo Nicole en Tom,

Jullie hebben weer een mooi verhaal gemaakt. Weer een hele belevenis wat jullie allemaal zien. Geweldige foto's en een hele mooie omgeving. Grt. Jos en Marja
  6. Claudia crommentuyn:
    22 februari 2015
    hoi tom en nicole.wat leuk om zo mee te kunnen lezen met jullie grote avontuur!!!wat maken jullie veel leuke,spannende,aparte dingen mee!!heel veel plezier,geniet ervan en let op elkaar.xxx
  7. Claudia crommentuyn: