Wat een verhaal!

17 maart 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Hoi allemaal,

We hebben de dagen in Vientiane vooral doorgebracht met zweten. Pfff wat was het warm in die stad. We vertrokken 's avonds pas naar Pakse dus moesten we de dag nog doorkomen. Het leek ons wel leuk om een fietsje te huren en een beetje de stad door te fietsen, we hadden gelezen dat er een soort van Arc de Triomphe was in de stad. We zijn hier naar toe gefietst en hebben het beklommen met een gevoelstemperatuur van 43 graden!! Er was wel een erg mooi uitzicht dus het was het waard.

De slaapbus naar Pakse was op zijn zachts gezegd niet echt tof. We hadden de meest stomme plaatsen in de bus. We sliepen helemaal achterin de bus, waar een heel groot bed was, waar dus plaats is voor 4 personen. Dit betekende dus dat we nog met een ander stel naast ons lagen. Dit was nog niet eens het ergste, er kwam namelijk nog een local tussen ons en het ander stel in liggen. We lagen er dus met 5 personen, waardoor je maar in een positie kon liggen. We waren best wel heel moe en hebben daardoor nog redelijk kunnen slapen. Oké, vooral Tom heeft geslapen, Nicole een heel stuk minder.

In Pakse aanbeland kwamen we er achter dat er niet veel te doen was in deze stad. Het was eigenlijk ook wel leuk om te zien als een stad niet zo toeristisch is. We hadden van te voren gelezen dat ze hier een hele vette zipline tocht in de jungle hebben. Deze wilden we wel heel graag doen, alleen de tocht voor 1 nacht die begon pas twee dagen later. Dus moesten we onze tijd nog opvullen in deze dagen. We hadden een Duitse jongen leren kennen bij ons guesthouse die de dag erna een ronde ging maken met de scooter samen met een Nederlandse jongen. Het leek ons wel leuk om mee te gaan dus zijn we de dag erna vroeg opgestaan om scooters te huren en zijn we met Adriaan (de Duitser) en Hugo (de Nederlander) op pad gegaan. Na een paar honderd meter waren er wegwerkzaamheden, waardoor het erg zanderig was. Na een tijdje kwam er weer verharde weg maar zaten er flinke kuilen in de weg. Helaas had Tom deze niet gezien en probeerde ze nog te ontwijken. Dit was niet helemaal gelukt dus ging hij onderuit. Gelukkig viel de schade aan de scooter en aan Tom reuze mee. Beide had alleen wat schrammen. Ook kwam er een oud mannetje iets van jodium brengen om op de wonden te smeren. Tijdens de ronde kwamen we nog twee heel gezellige, spontane Spaanse meiden tegen die daarna met ons zijn meegereden.

De dag erna gingen we de jungle in! Dit was een van de leukste en spannendste dingen die we tot nu meegemaakt hebben. Het is moeilijk te beschrijven hoe leuk dit was. Het programma bestond uit twee dagen. De eerste dag werden we in de stad opgehaald en naar een dorpje gebracht ergens op een berg. Vanaf daar kregen we onze uitrusting en moesten we gaan hiken, wandelen dus. Onderweg hadden we dan een paar ziplines en mochten we ook abseilen. Nicole heeft dit de hele tijd zelf gedaan en was hier erg goed in, Tom had na de eerste keer wat blaren op zijn hand, dus heeft het niet meer zelf gedaan. Zipline is een kabel die tussen twee punten hangt van verschillende hoogte en waar je dan aan gaat hangen, waardoor je van punt A naar punt B gaat. Deze ziplines hingen dus in de bergen en keek je elke keer ongeveer 70 tot 100 meter naar beneden. De eerste dag hadden we 6 ziplines, ook hadden we nog een echte Laose lunch gegeten. We kwamen 's middags aan op het kamp waar we sliepen. We kregen wat vrije tijd om te relaxen. We zijn toen allebei op een steen in slaap gevallen naast de waterval. Toen we terug keerden naar het kamp was er ook een andere groep gearriveerd, deze groep deed de 3 dagen tour. We hebben met hen gegeten en na het eten zijn we naar onze boomhut gebracht, want daar sliepen we in!!! Je kon deze alleen bereiken met een zipline. We sliepen vrijwel meteen, omdat het een vrij intensieve dag was geweest. De tweede dag starten we met ontbijt en direct daarna moesten we al op pad naar de volgende ziplines. Deze waren nog veel vetter, hoger en langer. Eentje was er 450 meter. We gingen van de ene berg naar de andere berg! Ook mochten we over twee bruggen heen, die Tom best eng vond! Vandaag hadden we zo'n 11 ziplines. We hebben daarna de tocht gemaakt terug naar het dorpje waarbij we ook nog helemaal naar boven van de berg zijn geklommen waar we geluncht hadden. Een klein stukje van deze berg hebben we nog door middel van berg beklimmen. gedaan, beetje spannend maar ook weer erg vet! Al met al was het een super vette ervaring en zijn we blij dat we dit mee gemaakt hebben!

De dag erna met spierpijn vertrokken naar de 4000 islands (vooral Tom had last van de spierpijn, Nicole maar een beetje). Waar we twee nachten overnacht hebben op het eilandje Don Khon, we sliepen vlakbij de brug die naar Don Det gaat, een naast gelegen eiland. Het was een heel rustig eilandje waar niet super veel te doen was. Tijdens een wandelingetje kwamen we nog wat kindjes tegen en hebben samen met hun wat selfies gemaakt en Nicole heeft gefietst met de jongens. Was super schattig! We hebben de tweede dag een fiets gehuurd en zijn we eerst naar de waterval op Don Khon gefietst om daarna verder een ronde te maken over het eiland. Helaas kwamen we een brug tegen die kapot was, maar toen kwamen er andere mensen die zeiden dat we gewoon moesten proberen om onze fietsen eroverheen te tillen. Dus hebben we dat geprobeerd en was het ook nog gelukt! 's Middags zijn we naar Don Det gegaan, het eilandje ernaast en hebben hier ook helemaal overheen gefietst.

De 4000 islands liggen in het zuidelijkste puntje van Laos, vanuit daar zijn we dus de grens over gegaan naar Cambodja. We hadden eerst de boot gepakt naar het vaste land, daar geld gepind en gewisseld naar dollars (om het visum te kunnen betalen), toen een tuk tuk gepakt naar de grens. Tijdens het formulieren invullen voor het visum hebben we het busje geboekt wat ons naar Siem Reap zou brengen. Jammer genoeg moesten we heel lang wachten voordat deze vertrok. Uiteindelijk pas rond 20.00 uur 's avonds in Siem Reap. We hadden die dag 12 uur gereisd dus waren helemaal gaar. Snel op zoek gegaan naar een guesthouse, nog wat gegeten in de stad en daarna zijn we gaan slapen.

Dag erna hadden we afgesproken met Sophie. Nicole had contact gehad met haar omdat Sophie op facebook een berichtje had gepost wie er in Siem Reap was en zin had om mee te gaan naar Angkor Wat. We zijn toen naar haar guesthouse verhuisd omdat daar een nacht maar $3 kost.( ze betalen in Cambodja met dollars en hun eigen valuta: Riel, heel erg raar!!) Toen zijn we met zijn drieën met onze eigen tuk tuk chauffeur naar Angkor Wat gegaan. Dit blijkt een wereldwonder te zijn, wat we van te voren helemaal niet wisten. Om het een beetje te verduidelijken, het zijn heel veel ruïnes van de 12e en 13e eeuw. Het gebied is een aantal kilometers groot. We hebben de eerste dag de grote ronde gedaan en wilden eigenlijk de zonsondergang zien, maar dat was niet meer gelukt. 's Avonds hadden we weer met de Spaanse meiden afgesproken die we in Pakse hadden ontmoet. We hebben samen met hun wat gedronken, later kwamen ook Adriaan, Hugo en een andere dude er nog bij. Dus was het groepje van de scooter tocht weer bij elkaar! Nicole, Sophie en ik zijn redelijk op tijd, rond 12 uur, naar huis gegaan, want de dag erna wilden we de zonsopgang zien. We vertrokken om 05.00 uur en het zag er al erg bewolkt uit, helaas pindakaas bleef het ook bewolkt. Dus was er geen zonsopgang te zien. Daarentegen was de tempel Angkor Wat wel heel indrukwekkend om te zien. Dit komt vooral doordat deze tempel nog in hele goede staat is, waardoor je goed kan voorstellen hoe het er vroeger uitzag. We hebben nog meerdere grote tempels bezocht die dag. In de middag hadden we afgesproken in het weeshuis waar de Spaanse meiden vrijwilligerswerk doen. We hadden ze wat geld gegeven zodat ze op de lokale markt wat benodigdheden konden kopen zoals potloden en schriftjes. Alleen helaas waren er geen kinderen toen we er aan kwamen, ze waren op een soort van sportmiddag. We hebben onze cadeaus daar achter gelaten en zijn terug naar de stad gegaan. 's Avonds nog met zijn allen op stap geweest.

Sorry dat het verhaal wat lang is, maar we hebben heel veel dingen meegemaakt de laatste weken! Dag erna vroeg opgestaan om Sophie uit te zwaaien, twee uurtjes later vertrokken wij ook weer uit Siem Reap. Dus zijn we vertrokken naar Battambang en daar zitten we op dit moment. We hebben vandaag op een bamboe trein gezeten, wat echt super grappig was, maar we weten niet echt wat de reden achter dit ding is. Bij zonsondergang zijn we naar de vleermuisgrot gegaan. Dit was echt heel indrukwekkend! Er vliegen hier elke avond tegen zonsondergang miljoenen vleermuizen uit de grot, je zag een grote zwarte streep in de lucht in de vorm van een slang. Helaas hebben we dit wel moeten kijken in de stortende regen. ONZE EERSTE REGEN TIJDENS DEZE REIS! Morgen zullen we weer vertrekken naar de hoofdstad van Cambodja: Phnom Phen.

Tot later!!!

1. Carla van den Berg:
    17 maart 2015
    Wat een avonturen beleven jullie.
    Prachtig om te lezen.
    Geniet nog van deze fantastische reis die beide maken.
    Ik lees en geniet hier wel mee.
    Groet carla
  2. Frits en Corry Knobel:
    17 maart 2015
    Wat een levensreis maken jullie mee!
    GE-WEL-DIG!!!
    Wat een wereldervaring!
    Blijf genieten, wij genieten mee!

Groetjes Frits en Corry
  3. Marja Verstappen:
    17 maart 2015
    Wat hebben jullie mooie avonturen al meegemaakt en wat een lef dat jullie dat allemaal durven. Compliment voor jullie.
    Groetjes Jos en Marja
  4. Mirjam:
    17 maart 2015
    Jongens, wat maken jullie veel mee.
    Dat van dat zippen ed zou ik nooit durven
    Veel plezier nog , en wij zien en horen jullie volgende verhalen weer heel snel ( hoop ik)
    Liefs
  5. Joyce:
    Super om te lezen
    Geniet ervan !xxx
  6. Fam. van Well:
    17 maart 2015
    Nou nou, het houd niet op! Jullie maken zoveel mee daar, dat jullie het heel saai zullen vinden als jullie weer terug zijn! Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen, zodat we weten dat jullie genieten, en alles in orde is!! (geeft niet als het verhaal lang is hoor!) Geniet maar door tot het laatst! Wij genieten hier mee met jullie! Groetjes, van de Bershof!!
  7. Elly Theunis:
    18 maart 2015
    Wat een belevingen. Vooral dat met ziplines, echt NIETS voor mij. Zo meters naar beneden kijken!!!! Jullie liever dan ik.
    Veel plezier nog!!!